پیش-بینی-قیمت-میلگرد-fulafin.com_

پیش‌بینی قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی در سال آینده که چیزی تا ورود به آن باقی نمانده است ، موضوعی است که برای بسیاری از سرمایه ‌گذاران و فعالین این حیطه حائز اهمیت است . در سال ۱۴۰۱ قیمت میلگرد از اواسط تابستان تا پایان زمستان تغییرات محسوسی نداشت و همین موضوع باعث شد خوش‌بینی‌ها نسبت به این بازار افزایش پیدا کند . اما افسارگسیختگی قیمت دلار در ماه اخیر برخلاف تمام انتظارات بود . بنابراین سرمایه‌گذاران و کارشناسان به‌دنبال پیش‌ بینی قیمت‌ها با توجه به شرایط جدید هستند ، در ادامه با فولادین همراه باشید .

عوامل مؤثر بر روند قیمت میلگرد

قیمت میلگرد، به‌طورسنتی تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضای بازار است. به‌همین‌دلیل با شروع فصل گرما و بیشتر شدن تقاضا، قیمت‌ها نیز با شیب ملایم و قابل پیش‌بینی رو به افزایش می‌گذارند. ازطرف‌دیگر در طول زمستان قیمت‌ها عموماً ثابت بوده و یا سیر نزولی دارند. اما زمستان امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت میلگرد، بیشتر تحت تأثیر نرخ ارز بود. رشد بهای دلار به‌سرعت اثر خود را بر بازارهای مختلف به‌خصوص بازار آهن و میلگرد اعمال کرد تا شاهد رشد بی‌سابقه قیمت میلگرد در ماه گذشته باشیم .

از سوی دیگر، کشور چین سیاست‌های تازه‌ای در مقابله با کووید صفر اعمال کرده است که با محدود کردن قوانین سختگیرانه همراه بوده است. ازاین‌رو در این کشور جان تازه‌ای به صنعت ساخت‌وساز دمیده شده و میزان تقاضا برای میلگرد هم با افزایش مواجه بوده است. افزایش تقاضای چین به‌عنوان یکی از مهره‌های تعیین‌کننده بازار فولاد جهانی، روی افزایش قیمت‌ها اثرگذار بوده است. به‌همین‌دلیل می‌توان گفت که نوسانات بازار میلگرد در دی‌ماه 1401 و در ادامه تا ماه‌های بعدی، می‌تواند بشدت تحت تأثیر بازار جهانی هم باشد .

نحوه تعیین قیمت میلگرد در تولیدکنندگان مختلف

تخمین قیمت میلگرد، باتوجه به وزن آن صورت می‌گیرد. وزن هر میلگرد نیز با توجه به جدول وزن میلگرد یا همان جدول اشتال محاسبه می‌شود. تولیدکنندگان مختلف تلاش می‌کنند که ابعاد و وزن هر شاخه میلگرد را طوری تنظیم کنند که با استانداردهای جهانی و جداول مصوب در این خصوص هماهنگ باشند. البته اندکی اختلاف با استانداردها در این زمینه طبیعی است. درنهایت وزن میلگرد تولیدشده قیمت آن را تعیین می‌کند. تعیین قیمت هر واحد وزنی از میلگرد هم با توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار، نرخ تورم، بهای سنگ‌آهن و میزان صادرات و واردات بازار فولاد صورت می‌گیرد.

تکنیک های تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد

همان‌طورکه گفته شد عواملی مانند : عرضه و تقاضای فصلی و همچنین نوسانات بازار جهانی به‌طورمستقیم بر نرخ میلگرد اثرگذار هستند. قطعی برق و گران شدن انرژی نیز، بر روند تولید تأثیر منفی می‌گذارند. اما به‌نظر می‌رسد درحال حاضر همه نگاه‌ها به بازار دلار است تا با پیش‌بینی قیمت ارز، بتوان از غافلگیر شدن در دنیای میلگرد اجتناب کرد.

از سوی دیگر تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مهم‌ترین ابزارهای کارشناسان هستند که در این زمینه به پیش‌بینی نرخ کمک می‌کنند. این تحلیل‌ها به ترتیب با کمک نمودارهای نوسان قیمت آهن در بلندمدت و شاخص‌های مهم در ارزیابی بهای فولاد صورت می‌گیرند و به‌صورت ترکیبی برای پیش‌بینی بهای میلگرد و سایر محصولات فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دلایل اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

قیمت میلگرد آجدار 14 اصفهان، به‌عنوان مرجع قیمت میلگرد از مردادماه 1401 تا دی‌ماه نسبتاً ثابت بود و در کانال 16 هزار تومان نوسان می‌کرد. این ثبات قیمت سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت بازار آهن سوق داد. اما با ورود دلار به محدوده 40 هزارتومانی، بهای این محصول نیز از 21 هزار تومان عبور کرد تا تمام پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب دربیاید. درحال حاضر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نگاه ویژه‌ای به نرخ این محصول در سال 1402 دارند تا بتوانند سمت‌وسوی بازار آهن و فولاد را در سال جدید کم‌وبیش پیش‌بینی کنند.

تغییرات قیمت میلگرد در سال 1401 در نمودار زیر نمایش داده شده است .

 

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

پیش‌بینی قیمت میلگرد در کوتاه‌مدت و بلندمدت، با کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی امکان‌پذیر خواهد بود. متأسفانه در هیچ شرایطی امکان پیش‌بینی قطعی وجود ندارد و همواره برخی رویدادهای غیرمنتظره وجود دارند که می‌توانند پیش‌بینی‌ها را با اشکال مواجه کنند. همچنین پیگیری اخبار اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی هم می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. مهم‌ترین عامل در بازار جهانی، جهت‌گیری کشور چین در بازار فولاد است. این کشور با کاهش یا افزایش میزان تقاضا و همچنین تولید خود می‌تواند موج‌های جدیدی از رکود یا گرانی را در بازار دنیا ایجاد کند. از طرفی کشور روسیه نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های صادرات میلگرد در این زمینه می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی داشته باشد.

پیش بینی قیمت میلگرد فردا

پیش‌بینی نرخ میلگرد فردا، با توجه به نمودارهای قیمتی در ماه اخیر کار چندان سختی نیست. در هفته سوم دی‌ماه با تثبیت قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم که نشان می‌دهد در روزهای آینده نیز احتمالاً با همین ثبات روبرو خواهیم بود. در حال حاضر قیمت میلگرد اصفهان در کانال 17 هزارتومانی قرار دارد و به نظر می‌رسد، در روزهای آینده هم اگر تغییر زیادی در بازار ارز نداشته باشیم، قیمت‌ها در همین محدوده باقی می‌مانند.

قیمت میلگرد در سال 1402 چه مسیری در پیش می گیرد؟

به‌جز تغییراتی که قیمت دلار می‌تواند بر بازار آهن اعمال کند، نرخ تورم نیز در این خصوص بسیار تأثیرگذار است. نرخ تورم سالانه درحال‌حاضر، در محدوده 48 درصد و ماهانه در محدوده 3 درصد قرار دارد. این نرخ تورم نشان می‌دهد که تا بهار سال 1402 با افزایش بیش از 10 درصدی قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. این افزایش نرخ هم بر بازار طلا تأثیر می‌گذارد و هم بر بازار ارز و آهن. بنابراین با فرض ثابت ماندن نمودار قیمت‌ میلگرد و عدم جهش ناگهانی، به‌مرور و با اعمال تأثیر نرخ تورم، بهای دلار احتمالاً تا 45 هزار تومان نیز میرسد و بیراه نیست که عبور قیمت میلگرد از محدوده 20 هزار تومان را انتظار داشته باشیم. البته همچنان می‌توان تأثیر بودجه‌بندی سال آینده، نوسانات بازار جهانی و تغییرات بهای انرژی و قطعی برق در نیمه اول سال 1402 را نیز در این خصوص در نظر گرفت .

سخن پایانی

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402 کار ساده‌ای نیست. تقریباً با هیچ معیاری نمی‌توان پیش‌بینی قطعی در این خصوص داشت. با این‌حال تحلیل بهای میلگرد در بلندمدت و پیگیری بازارهای موازی در ماه‌های اخیر می‌تواند نشان‌دهنده شیب صعودی قیمت‌ها باشد؛ اما نرخ رشد قیمت‌ها و همچنین نوسانات شدید را نمی‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد.

برای استعلام قیمت میلگرد ساده و میلگرد آجدار می توانید با کارشناسان فولادین در ارتباط باشید .