افت حاشیه سود تولید سنگ آهن

۰۰:۰۵    ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سنگ-آهن-FULADIN.COM_

سنگ آهن (به انگلیسی: Iron ore) کانسنگی است که ۵ درصد از پوسته زمین را در تشکیل می‌دهد. با استخراج سنگ آهن خام از پوسته زمین و تفکیک ناخالصی‌ها، پودر تیره رنگ نقره ای - قهوه ای آهن به حاصل می‌شود. این عنصر به راحتی اکسیده می‌شود و به تنهایی خیلی محکم نیست و برای افزایش استحکام آن جهت به‌کارگیری در بخش‌هایی چون ساختمان سازی، آلیاژ آن با استفاده از عناصر بسیاری تهیه می‌شود. این عناصر متفاوت هستند و متداول‌ترین آن‌ها نیکل و کروم است.

موارد مصرف

سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و ۹۸ درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می‌رود. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز، بخش‌های اصلی مصرف‌کننده فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد این بخش‌ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تأثیر گذار است.

صنعت سنگ‌آهن، در سال‌جاری با وجود کاهش نرخ‌های جهانی و ثبات نسبی قیمت ارز، با تورم بالا در حوزه انرژی و نرخ خرید مواد اولیه و همچنین هزینه حمل‌ونقل مواجه بود. به همین دلیل، انتظار می‌رفت، طی سال‌جاری حاشیه سود ناخالص شرکت با کاهش مواجه شود. کاهش حاشیه سود در تمام شرکت‌های سنگ‌آهنی کاملا مشهود است، به‌طوری که «کنور»، «کچاد»، «کگهر» و «کگل» با افت حاشیه سود همراه شده‌‌‌اند. طی سال‌جاری، دیدگاه بسیاری از تحلیلگران این بود که در صورتی که سنگ‌آهنی‌‌‌ها در سال آینده با افزایش نرخ ارز و بهبود قیمت‌ آهن جهانی مواجه نشوند، حاشیه سود شرکت‌ها نیز با افت بیشتری همراه خواهد شد. در کلیات بودجه سال آینده نیز به افزایش نرخ بهره مالکانه و افزایش نرخ گاز سوخت سنگ‌آهنی‌‌‌ها اشاره شد که با به تصویب رسیدن کلیات بودجه، ریسک بزرگی متوجه این صنعت شد و سهام سنگ‌آهنی‌‌‌ها نیز مانند سایر شرکت‌های بورسی با افت قیمت مواجه شد. البته بعدها نرخ گاز پتروشیمی‌‌‌ها اصلاح و تعیین نرخ گاز سوخت به دولت واگذار شد؛ اما هنوز در خصوص تعیین نرخ انرژی، تصمیمات جدی اتخاذ نشده است. از این رو همچنان سایه ریسک تورم بر سر حوزه انرژی بر این صنعت سنگینی کرده و تنها افزایش نرخ ارز توانسته است، امید به بهبودی را در این صنعت زنده نگه دارد.

ارزش گذاری نسبی صنعت سنگ آهن

سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی نیز افزایش خوبی را تجربه کرده و نسبت قیمت به سود هر سهم در این شرکت‌ها از میانگین فراتر رفته است. به نظر می‌‌‌رسد، اکنون قیمت سهام این شرکت‌ها گران بوده و در صورتی که نسبت قیمت به سود این شرکت‌ها کمی تعدیل شده و بهبود یابد، می‌‌‌تواند دوباره فرصت ورود را برای سهامداران ایجاد کند. بر همین اساس، نسبت قیمت به سود آینده‌نگر این صنعت نیز براساس سناریوی دلار 35هزار تومانی و 45هزار تومانی برای سال آینده محاسبه شده است. به نظر می‌رسد با دلار 35هزار تومانی در سال 1402، «کچاد» دارای پایین‌‌‌ترین نسبت قیمت به سود بوده و اختلاف بالایی با میانگین خود داشته باشد. از این رو این شرکت به لحاظ قیمتی ارزندگی بالاتری دارد. همچنین نسبت قیمت به سود «کگهر» نیز اختلاف بالایی با میانگین خود دارد. در صورتی که قیمت دلار برای سال آینده 45هزار تومان در نظر گرفته شود، با قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی که رشد خوبی را نیز تجربه کرده‌‌‌اند، نسبت قیمت به سود‌‌‌ آینده‌نگر «کچاد» به زیر 3واحد سقوط کرده و 62/ 2واحد خواهد بود. همچنین در «کنور»، «کگهر» و «کگل» نیز این نسبت، به ترتیب به 17/ 5، 43/ 5 و 8/ 5واحد خواهد رسید. این در حالی است که با وجود قیمت بالای سهام این شرکت‌ها در حال حاضر، نسبت قیمت به سود آینده‌نگر آنها با متوسط این نسبت اختلاف زیادی دارد و این اختلاف بالا، می‌‌‌تواند در نهایت به سودآوری سهامداران و کسب بازدهی قیمتی منجر شود. 

شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت آهن آلات با کارشناسان فولادین تماس حاصل نمایید .