میلگرد-ساده-و-آجدار-FULADIN.COM_

میلگردهای ساده و آجدار از لحاظ کاربرد تفاوت های زیادی دارند. به طور کلی، میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می روند. این در حالی است که میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند. به عنوان مثال میلگردهای ساده برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ، انواع پیچ و مهره و برخی از اتصالات صنعتی به کار می روند ، در ادامه با فولادین همراه باشید .

میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد ساده، میلگرد بدون آج با سطح صافی است. ایجاد استحکام مقاومت بیش‌تر در بتن از مهم‌ترین وظایف آن است. طول استاندارد میلگرد ساده اغلب 6 یا 12 متر بوده و در قطرهای 6 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شود. میلگرد ساده در صنعت برای جوشکاری، آهنگری، تغییر شکل و… کاربرد فراوانی دارد. هم‌چنین در ساخت ستون‌های بتنی، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، جبران ضعف کششی بتن در مقابل زلزله و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد آجدار چیست ؟

این نوع میلگرد، دارای آج است و آج آن‌، به‌صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی‌شکل و یا مرکب است و درصد کربن، سختی و قابلیت خم‌پذیری‌شان باهم متفاوت است. میلگردهای A3، A2 و A4 از این نوع میلگردها هستند. یکی از تفاوت میلگرد ساده و آجدار این است که میلگردهای آجدار عمدتاً در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار در چیست ؟

شکل ظاهری

همان طور که در بالا اشاره کردیم. شکل ظاهری انواع میلگرد ساده و آجدار کاملاً با هم متفاوت است. بر اساس شکل ظاهری، کاربردهای متفاوتی هم دارند.

سایز

سایز میلگرد آجدار از 8 تا 32 است؛ اما میلگردهای ساده از 6 تا 42 میلی‌متر تولید می‌شوند. سایز 6 و 8 میلگرد ساده به‌عنوان سیم مفتول و برای بستن آرماتورها و خاموت‌ها استفاده می‌شود.

وزن

وزن کارخانجات مختلف با هم متفاوت است. اما وزن استاندارد میلگرد ساده و آجدار تقریباً در یک بازه است و اختلاف وزنی که بین محصولات تولیدی کارخانجات مختلف به چشم می‌خورد در بازۀ استاندارد است. 

روش تولید

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار از مرحلۀ تولید به‌وجود می‌آید. فرایند تولید و غلتک‌کاری این دو مقطع با هم متفاوت است. میلگرد ساده باید به‌گونه‌ای از زیر غلتک خارج شود که سطح صاف و صیقلی داشته باشد.

مواد تشکیل دهنده

ترکیبات و عناصر تشکیل‌دهندۀ میلگرد ساده و آجدار با هم تفاوت دارد. همین تفاوت در ترکیبات سازنده باعث می‌شود که خصوصیات مکانیکی آن‌ها نیز با هم متفاوت باشد. میلگرد ساده، کربن کمتری در ترکیبات خود دارد به همین علت نسبت به میلگرد آجدار منعطف‌تر است. ازاین‌رو به درد اجرای المان‌های سازۀ بتن‌آرمه نمی‌خورد.

در این مقاله به تفاوت میلگرد ساده و آجدار پرداختیم. همان طور که گفته شد، میلگردها از نظر جنس، نوع، کاربرد و حتی فرآیند تولید با یکدیگر تفات‌های عمده‌ای دارند. شناخت این تفاوت‌ها می‌تواند در یک خرید حرفه‌ای به افراد کمک کند تا هم بتوانند به نوعی موفقیت پروژه‌ی خود را تضمین کنند و هم مانع از پرداخت هزینه‌های اضافی شوند.

برای استعلام قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار می توانید با کارشناسان فروش فولادین تماس حاصل نمایید و یا اطلاعات تماس خود را در صفحه نخست فولادین ثبت نمایید تا همکاران ما در بخش فروش با شما تماس بگیرند .