قیمت-آهن-fuladin.com_-1

اولین روز کاری هفته پس از تعطیلات چندروزه با افزایش و رشد قیمت آهن آلات همراه بوده است ، در ادامه با فولادین همراه باشید .

بازار آهن روز گذشته با در نظر گرفتن تلاش‌های بازارساز جهت کنترل قیمت آهن الات، در همه زیرمجموعه‌های بازار با التهابات افزایشی فعالیت خود را آغاز کرد.

قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش با افزایش بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی همراه بود و تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. در حالی که معدود کارخانه‌ای قیمت میلگرد را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد، به نظر می‌رسد با توجه به معاملات محصولات اولیه در بورس کالا، کف این محصول به ۲۷ هزار تومان هم برسد .

همچنین، قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش در هر شاخه بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشت و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت سپری و قیمت نبشی نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۵۰۰ الی ۹۰۰ تومانی همراه بود.

در زمینه ورق‌ها نیز، همچنان روند صعودی ادامه داشت و قیمت ورق سیاه با افزایش ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی همراه بود اما تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. همچنین، قیمت روز ورق گالوانیزه در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی اعلام شد و قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در برخی مبادی حدود ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

عوامل مختلفی نظیر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، تغییر فصول و … بر قیمت میلگرد اثر می‌گذارند . این تغییر قیمت گاهی به صورت روزانه و گاهی به صورت هفتگی اتفاق می‌افتد .

در بورس، حدود 130 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد و تقریباً 145 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد، اما در عمل، حدود 300 هزار تن تقاضا برای آهن اسفنجی برآورد شد که باعث افزایش 26 درصدی قیمت آن شد.

امروز نیز حدود 270 هزار تن محصول فولادی به بازار عرضه می‌شود، از این میزان حدود 185 هزار و 450 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که نرخ پایه آن 18 هزار و 154 تومان در نظر گرفته شده است. ارزش این محصول حدود 4.3 درصد افزایش داشته و حجم آن نیز با کاهش 5.6 درصدی مواجه است.

در بازار بورس کالا انواع اقلام و کالاها ازجمله کالاهای بخش صنعتی و فولاد معامله می‌شوند به‌گونه‌ای که بورس کالا یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت روز آهن‌ آلات و سایر کالاها به شمار می‌رود. بورس کالا از سال 82 فعالیت خود را شروع کرده و هدف اصلی آن ایجاد تعادل در قسمت عرضه و تقاضای بازار با عرضه مواد اولیه و محصولات کارخانه‌ها در بخش صنعتی و فولاد است.

معاملات بورس کالا و معاملات اعتباری، افزایش قیمت آهن آلات در دو هفته گذشته را ثبت کرد. احتمال وجود بحران قطعی برق در تابستان و کمبود محصولات، همچنان وجود دارد و ممکن است تولیدکنندگان در معرض ریسک قرار گیرند که باعث بالا رفتن بازار آهن شود. با این حال، همچنان نمی‌توان روند بازار آهن را با دقت و قطعیت پیش‌بینی کرد .

اختلال درزنجیره تأمین مواد اولیه به دلیل سیاست‌های نادرست باعث دلالی و رانت بازی در بازار بورس و تضاد میان صنایع پایین‌دستی و بالادستی شده است . چرا که اکثر مواد اولیه بدون استفاده در صنایع داخلی به خارج از مرزها ارسال می‌شود . به همین دلیل مواد اولیه فولادی مانند شمش، آهن اسفنجی و غیره، در قسمت تقاضای بازار در بورس کالا هرگز با کمبود مواجه نمی‌شوند .

بورس کالا با قیمت‌گذاری بر روی محصولات فولادی اولیه‌ای مانند شمش فولادی مانع از افزایش قیمت‌ها و ثبات در بازار می‌شود. به این صورت که پس از تعیین قیمت شمش در بورس کالا و مشخص شدن میزان رقابت در معاملات، قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن مشخص می‌گردد. علاوه بر آن که قیمت شمش جهانی در تعیین قیمت پایه محصولات تاثیرگذار است تحولات قیمت کامودیتی‌ها در دنیا نیز با قیمت‌گذاری و تحولات بورس کالا رابطه نزدیک ولی با تاخیری دارد.