مهار موقت افزایش قیمت آهن

۲۱:۳۳    ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
قیمت-تیرآهن-fuladin.com_

آهر هفته گذشته قیمت روز میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ، به دلیل ثابت ماندن قیمت‌ها ، بدون نوسان اعلام شد . قیمت میلگرد ۱۶ ذوب آهن اصفهان ، پس از افزایش بیش از ۲۸ هزار تومان در روز چهارشنبه ، در مسیر اصلاح قرار گرفت و حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت ، در ادامه با وبسایت فولادین همراه باشید تا به تحلیل بازار آهن بپردازیم .

قیمت آهن آلات و میلگرد از فولادین

قیمت ورق سرد و گرم، نسبتا ثابت بود و در کلیه کارخانه‌ها تغییر نکرد. همچنین، قیمت ورق سیاه ، قیمت ورق روغنی ، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق گالوانیزه هم بدون تغییر باقی ماند. قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در عمده بنگاه‌ها ثابت بود.

قیمت قوطی پروفیل نیز، همانند سایر محصولات فولادی، در اغلب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد. همچنین، انواع لوله‌های داربستی، مبلی، صنعتی و … بدون تغییر قیمت به بازار عرضه شدند. نرخ نبشی و قیمت انواع ناودانی و سپری نیز در کلیه مبادی فروش، تغییر چندانی نداشتند.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی برمی‌آید تب تند نوسانات افزایشی فروکش کرده و فضای کلی بازار آرام و ساکت گزارش شد و اگر نوسانی هم بود به طور محدود و جزئی بود. براساس آمار تقاضای سرمایه‌ای کاهش چشمگیری یافته بود اما کم و بیش تقاضای مصرفی همچنان مشهود بود.

میلگرد صادراتی ایران حول ۵۳۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن توسط مبادی پیشنهاد می‌شد که با نرخ هر کیلو میلگرد ۲۷ هزار تومانی در بازار داخلی، با نرخ دلاری حول ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان معادل خواهد شد که در واقع این نرخ دیگر جذابیت خود برای بازارهای صادراتی را از دست داده است.

 هنگامی که تقاضای صادراتی؛ حالا چه قانونی چه غیرقانونی کاهش می‌یابد، واضح است که به دنبال اشباع بازار داخلی با عرضه‌های بورسی؛ آرامش دوباره به این بازار بازمی‌گردد که گویا در دو روز کاری گذشته این تعادل در بازار کاملا مشهود بوده است.

همانطورکه در تحلیل‌های پیشین اشاره شد، با توجه به کاهش محسوس نرخ فولاد در بازارهای صادراتی در مقایسه با افزایش ۲۵ درصدی نرخ فولاد داخلی در دو هفته، با توجه به اختلاف دلار ۵۰ هزار تومانی فولاد داخلی با فولاد صادراتی، دیگر صادرات فولاد نیز برای فعالان این حوزه جذابیت ندارد زیرا دلار فولاد بازار داخلی خارج از بورس کالا در حال حاضر ۴۰ هزار تومان را رد کرده و این ۱۰ هزار تومان اختلاف پاسخگوی عدم دریافت مالیات ارزش افزوده این نوع صادرکنندگان غیرقانونی نیست.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که عرضه امروز تنها سنگ آهن اعلام شده و گویا عرضه سایر محصولات را به روز یکشنبه موکول کرده‌اند. طبق شنیده‌ها امروز جلسه‌ای مبنی بر تعیین تکلیف قیمت پایه‌ محصولات فولادی بورسی برگزار خواهد شد که خروجی آن در عرضه‌های روز یکشنبه در عرضه محصولات معدنی و مواد اولیه نمایان خواهد شد.

در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی، به نظر می‌رسد که تندی نوسانات قیمت آهن الات کاهش یافته و فضای کلی بازار آرام و ساکت گزارش شده است. براساس آمار تقاضای سرمایه‌ای، کاهش چشمگیری را مشاهده می‌کنیم، اما تقاضای مصرفی همچنان مشهود است. در تحلیل‌های پیشین، به دلیل کاهش محسوس نرخ فولاد در بازارهای صادراتی، در مقایسه با افزایش ۲۵ درصدی نرخ فولاد داخلی در دو هفته، و با توجه به اختلاف دلار ۵۰ هزار تومانی فولاد داخلی با فولاد صادراتی، دیگر صادرات فولاد نیز برای فعالان این حوزه جذابیت ندارد. قیمت میلگرد صادراتی ایران حول ۵۳۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن توسط مبادی پیشنهاد می‌شود، که با نرخ هر کیلو میلگرد ۲۷ هزار تومانی در بازار داخلی، با نرخ دلاری حول ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان معادل خواهد شد. به نظر می‌رسد که این نرخ دیگر جذابیت خود را برای بازارهای صادراتی از دست داده است. هنگامی که تقاضای صادراتی، قانونی یا غیرقانونی، کاهش می‌یابد، به دنبال اشباع بازار داخلی با عرضه‌های بورسی، آرامش دوباره به این بازار بازمی‌گردد، و گویا در دو روز کاری گذشته، این تعادل در بازار کاملا مشهود بوده است.

با توجه به این گزارش، به نظر می‌رسد که بازار آهن در کوتاه مدت با نوسانات قیمت دلار تاثیر چندانی نداشته باشد. اما بلندمدت، با افزایش قیمت دلار، احتمالاً قیمت آهن نیز در بلندمدت به صورت نوسانات افزایشی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین، تعیین تکلیف قیمت پایه محصولات فولادی بورسی در جلسه ای که روز یکشنبه برگزار می‌شود می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روند بازار آهن و قیمت آن داشته باشد. در کل، بازار آهن در آینده قابل پیش‌بینی نخواهد بود و تحت تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله قیمت دلار، تقاضا و عرضه محصولات، تعیین قیمت پایه و سایر عوامل قرار خواهد گرفت.

برای استعلام قیمت انواع آهن آلات می توانید با کارشناسان فروش فولادین تماس نمایید و یا اطلاعات تماس خود را در صفحه نخست وبسایت ثبت نمایید تا همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل نمایند .