میلگرد-ادکا-fuladin.com_

محل اتصال تیر به تیرچه در برش مقاومت بالایی نداشته و همچنین اتصال تیر به تیرچه ضعیف است. جهت تقویت مقاومت برشی و اتصال مناسب تیر به تیرچه از آرماتور اتکا استفاده می‌شود. اتکا یه کلمه روسی به معنی اردک یا پلیکان است که در فارسی با ادکا ، اوتکا یا اودکا نیز تلفظ می‌شود ، در ادامه با فولادین همراه باشید .

میلگرد ادکا چیست ؟

میلگرد ادکا به آرماتوری گفته می‌شود که محل نصب و قرارگیری آن، مکان اتصال تیر سقف به تیرچه است. به طور کلی از این میلگرد، برای پر کردن فضای نشیمن تیرچه استفاده می‌شود. گاهی اوقات که تیرچه از فضای کافی برای قرارگیری روی سقف برخوردار نیست، میلگرد ادکا می‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد. جالب است بدانید که ادکا در زبان روسی به معنی اردک است و این نام در زبان فارسی هم برای این میلگرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگردهای ادکا برای نخستین بار در کشور روسیه مورد استفاده قرار گرفت و می‌توان گفت این میلگردها اصالتی روسی دارند. ظاهر این نوع میلگردها شبیه به گردن اردک است، از این رو در زبان روسی به این نوع میلگرد ادکا می‌گویند. همانطور که پیش‌تر گفتیم از میلگرد ادکا در سقف‌های تیرچه‌ بلوک بسیار استفاده می‌شود‌. امروزه در اکثر پروژه‌های ساختمانی کشور میلگردهای ادکا به کار برده می‌شود و می‌توان گفت یک روش متداول در به‌کار بردن داخل سقف‌های تیرچه بلوک می‌باشد‌. 

مقایسه میلگرد ممان منفی و میلگرد اودکا با 2 پارامتر

اصلی‌ترین تفاوت میلگرد ممان منفی با میلگرد اودکا، به اجباری بودن استفاده از آن‌ها باز می‌گردد. به کار بردن میلگرد ممان منفی در سقف تیرچه بتنی، بر اساس آیین‌نامه‌های عمرانی همواره ضروری است، در حالی که میلگرد اتکا تنها باید زمانی به کار برود که مقاومت برشی انتهای تیرچه کافی نباشد. همچنین وظیفه اتکا جلوگیری از ایجاد ترک برشی است، در حالی که میلگرد ممان منفی بایستی نیروی کششی ناشی از لنگر منفی در قسمت فوقانی دال را خنثی کند. نکته مشترک هر 2 میلگرد این است که هزینه استفاده از آن‌ها، به قیمت میلگرد بستگی دارد.

برای استعلام قیمت آهن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .