وال-پست-چیست-fuladin.com_

وال پست عضوی است که میانقاب‌ها سازه‌ای و غیر سازه‌ای و تیغه‌ها را به اسکلت ساختمان ، برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی باد و زلزله متصل می‌کند . میانقاب‌ها دیوارهایی هستند که به واسطه اتصال یا عدم اتصال آن‌ها به سازه، نام آن‌ها تغییر کرده و به 2 دسته میانقاب سازه‌ای یا غیر سازه‌ای تقسیم می‌شوند ، در ادامه با فولادین همراه باشید .

علت استفاده از وال پست 

علیرغم اهمیت اجرای این المان در سازه‌ ها، اجرای وال‌ پست در سازه‌ های شهری در ایران پیشینه چندانی نداشته و تقریباً محدود به یک دهه‌ ی اخیر می‌گردد، اما با این حال همچنان در بسیاری از سازه‌ هایی که در کشورمان ساخته می‌شوند اجرای وال‌ پست یا انجام نمی شود و یا محاسبه و اجرای آن همراه با نقاط ضعف اساسی صورت می‌گیرد.

تفکری که در بین مهندسان طراح وجود دارد لزوم بر سالم ماندن المان‌ های اصلی سازه یعنی تیر، ستون و سقف‌ها می باشد و سالم بودن این بخش ها ضامن عملکرد مناسب سازه است. اما زلزله های اخیر به خصوص زلزله کرمانشاه نشان داد حتی در  شرایطی که سازه پایدار بماند و به اعضای اصلی آن آسیبی وارد نشود آسیب در اعضای غیر سازه ای، (دیوارهای پیرامونی، تیغه‌ها، نماهای ساختمان، تاسیسات و …) ممکن است عملکرد کلی سازه را زیر سؤال برده و آسیب‌های اقتصادی و حتی جانی جبران ناپذیری پدید آورد. چرا که سختی میان قاب ها تاثیری مستقیمی در سازه دارد از این رو می توان به اهمیت استفاده از وال پست را پی برد.

وال پست چیست ؟

وال پست که با نام وادار نیز شناخته می‌شود، با استفاده از کلاف‌هایی به شکل کلاف‌های قائم یا افقی است که برای افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و حتی باد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این محصول برای اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای به اسکلت ساختمان استفاده می‌شود. میانقاب‌های دیواره‌های هستند که بر اساس اتصال یا عدم اتصال آن‌ها به سازه به دو دسته تقسیم شده و نام گذاری شده‌اند.

برای اجرای وال پست در اکثر اوقات از نبشی کشی استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت نبشی یکی از عوامل تاثیر گذار در هزینه‌های اجرای وال پست باشد.

اجرای وال پست چگونه است ؟

برای اجرای این روش معمولاً از پروفیل‌هایی مانند ناودانی، قوطی ، نبشی و مصالح فولادی استفاده می‌کنند. در صورتی که وال پست از نبشی ساخته شود، یکپارچگی دیوار و انتقال بار وارد شده بر دیوار بهتر از وال پست ساخته شده با قوطی عمل می‌کند.

برای استعلام قیمت میلگرد و قیمت آهن می توانید با کارشناسان فولادین تماس حاصل نمایید .